jeudi 25 janvier 2018

Forest Admin lève 3 millions d’euros auprès de Xavier Niel et Connect Ventures#gerardpocquet



L'équipe de Forest Admin
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Forest Admin lève 3 millions d’euros auprès de Xavier Niel et Connect Ventures


Huit mois après son lancement officiel, la startup tech Forest Admin vient d’annoncer une levée de 3 millions d’euros auprès de Connect Ventures, Xavier Niel et Taavet Hinrikus. Un premier tour de table qui va lui permettre d’accélérer le développement de sa solution et de renforcer sa présence à l’international. 
Fondée en 2016 par Sandro Munda, et incubée dans l’accélérateur belge eFounders, Forest Admin a conçu une interface d’administration universelle – la toute première du genre – pour faciliter le travail des développeurs d’applications mobiles. Celle-ci permet d’accéder à toutes les données de gestion (suivi de commandes, relation clients, accès aux statistiques…) depuis une seule et même plateforme, et laisse ainsi le temps aux développeurs de se concentrer sur le produit client plutôt que sur le back office.
« Historiquement, les logiciels de support ou CRMs (Customer Relationship Management) étaient, parmi tant d’autres, développés en interne par les sociétés concernées », explique Sandro Mundo. Au cours de ses précédentes expériences, le jeune entrepreneur s’est vite rendu compte d’une chose : les back offices sont souvent considérés comme uniques, alors que la majorité des besoins et fonctionnalités nécessaires pour gérer les données sont les mêmes d’une structure à l’autre. « Suite à une analyse approfondie du marché et de nombreuses heures de développement, nous avons réussi, avec l’équipe, à créer une solution universelle couvrant ces besoins, et d’autres plus spécifiques ».

« Une implantation à San Francisco n’est pas exclue pour assurer cette croissance »

Une version bêta de leur interface a été lancée en juin 2016 sur Product Hunt. « Cela nous a permis d’être directement et rapidement visibles à l’international », souligne le CEO et fondateur. Après plusieurs mois passés à peaufiner les derniers détails, Forest a été lancé officiellement fin mai 2017. Basée sur un modèle freemium, la solution est aujourd’hui utilisée quotidiennement par plus de 350 sociétés en France et à l’international. Entre autres : Apartment list, Health, Travel Bank, Qonto, Spendesk ou encore Heetch.
Un développement rapide qui n’est pas passé inaperçu auprès des investisseurs. En effet, pour sa toute première levée de fonds, la startup a récolté 3 millions d’euros, auprès de Xavier Niel, du fonds anglais Connect Ventures et de Taavet Hinrikus (co-fondateur de TransferWise). « Grâce à cette levée, nous souhaitons accélérer le développement de notre solution, la reconnaissance de notre marque ainsi que notre présence à l’international », précise le fondateur. Des recrutements sont également en cours pour agrandir l’équipe, qui compte pour l’instant une dizaine de collaborateurs. « Et une implantation à San Francisco n’est pas exclue pour assurer cette croissance ».
Pauline Capmas-Delarue

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Pauline Capmas-Delarue

Journaliste

Rédactrice pour Widoobiz, Pauline Capmas-Delarue couvre l’actualité des entreprises et des startups. Amatrice de pâtisserie et de danse, elle aime investiguer et partager ses découvertes à travers ses articles.

European Union: Market Profile


European Union: Market Profile

Major Economic Indicators 
http://developed-markets-research.hktdc.com/business-news
Recent Developments
  • Croatia acceded to the EU on 1 July 2013, signifying the latest enlargement of the Union after the entry of Bulgaria and Romania on 1 January 2007. Now, the EU is a trading bloc of 28 countries.
  • However, the UK voted to leave the EU in a historic referendum held on 23 June 2016 and triggered the formal exit process on 29 March 2017. This, together with the snap general election held on 8 June 2017, has not only spawned instant repercussions across the global financial market, but also unleashed ambiguities over the future arrangements for Brexit. As Britain will remain in the EU until the conclusion of an exit agreement, significant changes may take time to unfold.
  • For the EU as a whole, the loss of the UK, a leading financial centre and one of the few comparatively fast-expanding economies in Europe, will definitely have negative repercussions on EU growth. The union would further suffer from the absence of an influential supporter of trade and service liberalisation.
  • More seriously, the UK departure could lead to a domino effect that threatens the whole EU, spurring some other member states to push for their own membership referendums. Even if no other member states ultimately choose to leave, any intensified anti-EU sentiment will hinder the further integration and development of the union, which may translate into a less lucrative, yet more difficult, market for the rest of the world.
  • All EU member states adopt common external trade policy and measures, which affect their trade relations with Hong Kong/the Chinese mainland. Meanwhile, following Lithuania’s embracement of the euro as their new legal tender on 1 January 2015, 19 EU members have adopted the euro as their legal tender.
  • Hong Kong’s total exports to the EU increased by 4% to US$40.2 billion in the first eleven months of 2017, while its imports from the EU rose by 7% to US$33.1 billion.
  • As one of the most popular investment destinations, the inflows of foreign direct investment (FDI) to the EU amounted to US$566 billion in 2016, with China’s contributing US$10 billion. As of the end of 2016, China’s total stock of FDI in the EU exceeded US$69 billion, up from US$1.3 billion in 2006. Accounting for 2% of EU’s inward FDI stock, China, including Hong Kong, was the 5th-largest non-EU FDI investor (after the US, Switzerland, Canada and Japan) in the bloc in 2016.
  • To overcome the low investor confidence and therefore weak investment, the European Council and the Parliament has endorsed the Investment Plan for Europe, including the decision to set up a European Fund for Strategic Investments (EFSI) which has become operational since mid-2015. According to European Commission estimations, the Investment Plan has the potential to add €330 to €410 billion to the EU's GDP and create 1 to 1.3 million new jobs in the coming three years. More information on the investment plan and the relevant regulations can be found at the European Investment Bank.
  • To accommodate greater synergies, 15 of the 28 EU member states have signed Double Taxation Agreements (DTAs) with Hong Kong, including Austria, Belgium, the Czech Republic, France, Hungary, Ireland, Italy, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Portugal, Romania, Spain and the UK, while negotiations with Latvia, Cyprus, Finland and Germany are in progress.
  • Moreover, Hong Kong has signed Investment Promotion and Protection Agreements (IPPAs) with Austria, the Belgo-Luxembourg Economic Union (consisting of Belgium and Luxembourg), Denmark, Finland, France, Germany, Italy, the Netherlands, Sweden and the UK.
EU Membership
The EU, before 1 May 2004, consisted of 15 developed countries in Western Europe, namely Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Portugal, Spain, Sweden and the United Kingdom.
On 1 May 2004, the EU enlarged into Central and Eastern Europe and the Mediterranean, and 10 countries in the region, including Cyprus, the Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Poland, Slovakia and Slovenia, joined the EU as its member states.
Croatia acceded to the EU on 1 July 2013, signifying the latest enlargement of the Union after the entry of Bulgaria and Romania on 1 January 2007. Yet the UK notified the EU of its decision to quit the EU on 29 March 2017. For now, the EU is a trading bloc of 28 countries, with Germany, France, the UK and Italy remaining the four biggest economies, which together account for about two-thirds of the total EU output.

Current Economic Situation
So far, the EU economy has demonstrated resilience as it maintains the course of growth and job creation, thanks to a number of favourable factors such as acceleration in exports, a weaker euro, lower deflationary pressure and a continued support of accommodative monetary policy and fiscal stance. The new cycle of EU structural funds and a growing number of projects approved under the umbrella of the Investment Plan for Europe moving into the implementation phase have also helped some Member States to expedite their economic development plans and reforms.
Overall, after 2.0% growth in 2016, the EU economy is set to expand by a faster pace in 2017 and 2018, while eurozone’s GDP growth will also quicken to 2.1% this year and 1.9% next year, compared with 1.8% in 2016. This steady expansion should remain driven by domestic demand, thanks to the falling unemployment rate to 8% in 2017, the lowest since 2009. Investment, despite continued improvement in financing conditions, is expected to stay weak as firms would likely adopt a “wait and see” approach, given the uncertainties related to Brexit, the Catalonian referendum in Spain, the post-election developments in some major Member States, as well as the uncertainty over future US external policies, plus the spectre of terrorism, heightened geopolitical tensions and the lingering immigration problem.

Trade Policy
All EU member states adopt common external trade policy and measures. Meanwhile, 19 EU members, including Austria, Belgium, Cyprus, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Portugal, Slovakia, Slovenia and Spain, have adopted the euro as their legal tender.
Quotas
No quotas are imposed on textiles and clothing exports, as well as non-textile products exports from Hong Kong and the Chinese mainland at present.
Scheme of Generalised Tariff Preferences
The EU’s new scheme on generalised system of preferences (“GSP”) entered into effect on 1 January 2014. The new GSP focuses preferences exclusively on those countries that do need them. The number of GSP beneficiaries has been reduced from 178 to 92 compared to the previous scheme. The Chinese mainland has graduated from the EU’s GSP since 1 January 2015, while Hong Kong has been fully excluded from the scheme since 1 May 1998.
Anti-dumping Measures
The EU is legally required under World Trade Organization (WTO) rules to start treating the Chinese mainland as an industrialised “market economy” before the end of 2016, meaning it is no longer permitted to apply the tougher trade measures against the Chinese mainland by reason of its classification as a “non-market economy”. In response to the deadline of 11 December 2016 and the filing of a WTO case against the EU by the Chinese mainland on 12 December 2016, the EU reached breakthrough on the reform of EU Trade Defence Instruments (TDIs) abolishing the distinction between market and non-market economies, while trying to keep tariffs on dumped goods at a similar level as today. As the Chinese mainland’s challenge of the EU AD methodology at the WTO could take years, even up to 2021, during which the EU would be able to continue to treat the Chinese mainland as a non-market economy.
The EU has initiated anti-dumping (AD) proceedings against certain mainland-origin products. As it now stands, there are a number of Chinese mainland-origin products are subject to EU’s anti-dumping duties, including bicycles, bicycle parts, ceramic tiles, ceramic tableware and kitchenware, fasteners, ironing boards and solar glass, which are of interest to Hong Kong exporters. As at end-December 2017, the EU did not apply any AD measures on imports originated from Hong Kong.
Other Measures
To combat the spread of the Asian longhorn beetle, the EU introduced in July 1999 emergency controls on wooden packaging material originating in the Chinese mainland. Wood covered by the measures must be stripped of its bark and free of insect bore holes greater than 3mm across, or have been kiln-dried to below 20% moisture content.
For health reasons, the EU has adopted a Directive on the control of the use of nickel in objects intended to be in contact with the skin, such as watches and jewellery. Following the emergency ban adopted in December 1999, the EU has adopted a Directive to ban the use of some phthalates in certain PVC toys and childcare articles on a permanent basis, which came into effect from 16 January 2007. In addition, the EU has adopted a Directive to prohibit from September 2003 the trading of clothing, footwear and other textile and leather articles which contain azo-dyes, from which aromatic amines may be derived.
On the other hand, the EU has adopted a number of Directives for environmental protection, which may have an impact on the sales of a wide range of consumer goods and consumer electronics. Notable examples include the Directive on Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE) implemented in August 2005, and the Directive on Restriction of Hazardous Substances (RoHS) implemented in July 2006. On 3 December 2008, the European Commission (EC) presented two proposals: one for a recast RoHS Directive and the other for a recast WEEE Directive.
The recast RoHS Directive was published on 1 July 2011 and entered into force on 2 January 2013. The new Directive continues to prohibit EEE that contains the same six dangerous substances as the old RoHS Directive. Nonetheless, the new Directive will widen, as from 22 July 2019, the current scope of the previous RoHS Directive, by including any EEE that will have fallen out of the old RoHS Directive’s scope, with only limited exceptions.
Another important law for Hong Kong companies to grapple with concerns waste EEE, i.e., the WEEE Directive. With the formal approval on 7 June 2012, the recast WEEE Directive entered into force on 13 August 2012, while Member States have until 14 February 2014 to transpose the new directive into national law. In brief, the recast WEEE Directive will see Member States subject to higher collection/recycling targets (i.e. 45% collection rate as of 2016 and 65% as of 2019) and a wider scope of measure covering essentially all electric and electronic equipment, while establishing producer responsibility as a means of encouraging greener product designs.
On the heels of the recast RoHS and WEEE Directives, the EU’s new framework Directive for setting eco-design requirements for energy-related product (ErP) is now in place. The ErP Directive is no longer limited to only EEE (as it was under its predecessor, the energy-using product, or EuP, Directive), but potentially covers any product that is related to the use of energy, including shower heads and other bathroom fittings, as well as insulation and construction materials.
Moreover, REACH, an EU Regulation which stands for Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals, entered into force in June 2007. Among others, it requires EU manufacturers and importers of chemical substances (whether on their own, in preparations or in certain articles) to gather comprehensive information on properties of their substances produced or imported in volumes of 1 tonne or more per year, and to register such substances prior to manufacturing in or import into the EU.
Following the entry into force of the new Toy Safety Directive (Directive 2009/48/EC) on 20 July 2011, the Official Journal of the EU published on 11 August 2011 references to two important safety standards concerning electric toys (EN 62115:2005 and its amendment EN 62115:2005/A2:2011) and two previous standards on the mechanical and physical properties of toys and a standard on the flammability of toys.

Hong Kong's Trade with the EU [1]
Hong Kong’s total exports to the EU increased by 4% to US$40.2 billion in the first eleven months of 2017, following a 1% decrease to US$42.4 billion in 2016. Major export items in January-November 2017 included telecommunications equipment & parts (shared 29% of the total), computers (8%), electrical apparatus for electrical circuits (6%), semi-conductors, electronic valves & tubes (5%), pearls, precious & semi-precious stones (5%), toys, games & sporting goods (4%), articles of apparel, of textile fabrics (4%), jewellery (3%), electrical machinery & apparatus (3%), watches and clocks (3%), electric power machinery & parts (3%), and parts & accessories of office machines/computers (3%).
On the other hand, Hong Kong’s imports from the EU rose by 7% to US$33.1 billion in the first eleven months of 2017, after decreasing by 4% to US$34.2 billion in 2016. Major import items in January-November 2017 included pearls, precious & semi-precious stones (shared 7% of the total), non-electric engines & motors & parts (5%), travel goods & handbags (5%), aircraft & associated equipment; spacecraft & parts (5%), jewellery (4%), silver & platinum (4%), telecommunications equipment & parts (4%), semi-conductors, electronic valves & tubes (4%), perfumery, cosmetics or toilet preparations (excluding soaps) (3%), fresh, chilled or frozen meat & edible meat offal (3%), measuring, checking, analysing & controlling instruments & apparatus (3%), medicaments (including veterinary medicaments) (3%) and milk and cream and milk products other than butter or cheese (3%).

Table: Hong Kong Trade with the EU
EU's Involvement in the Hong Kong Economy
Many EU companies have used their operations in Hong Kong as a springboard to other Asia-Pacific markets, especially the Chinese mainland. As of June 2017, there were 452 EU companies with regional headquarters in Hong Kong, while another 705 had regional offices.
The EU is one of the major sources of foreign direct investment in Hong Kong. According to the latest available figures from the Census and Statistics Department, the total stock of direct investment from the EU amounted to US$157 billion (or HK$1,217 billion) as at the end of 2016.
The EU is well represented in trading, finance, insurance, retailing, transportation and other sectors of the Hong Kong economy. Major companies with EU interests include the HSBC, Standard Chartered Bank, Barclays Bank, Inchcape, ICI (China), Prudential Portfolio Managers, Marks & Spencer, British Airways, Commerzbank AG, Deutsche Bank, BASF, L’Occitane, Lufthansa German Airlines, Siemens, TÜV Rheinland, BNP Paribas, Credit Agricole, LVMH Asia Pacific Ltd, Parfums Christian Dior Far East, Air France, ABN AMRO, P&O Nedlloyd (H.K.) Ltd., Philips Hong Kong Ltd., Shell Hong Kong Ltd, Banco di Roma and Ericsson Limited.
Reflecting EU’s widespread interests locally, there were more than 29,000 EU nationals resided in Hong Kong as at the end of 2017.

[1] Since offshore trade has not been captured by ordinary trade figures, these numbers do not necessarily reflect the export business managed by Hong Kong companies.
Content provided by Picture: Russell Mak







LE CLUB D’ARSENAL NOUE UN CONTRAT DE SPONSORING AVEC LE CASHBET COIN#gerardpocquet

Arsenal CashBet
Capture d'écran et source: https://www.crypto-france.com
 LE CLUB D’ARSENAL NOUE UN CONTRAT DE SPONSORING AVEC LE CASHBET COINil y a 1 minute
Le club de football d’Arsenal a signé un contrat de sponsoring avec CashBet Coin, qui conduit actuellement son ICO.
CashBet LogoCashBet, une société californienne de l’industrie du jeu en ligne, fait d’ores et déjà apparaître des footballeurs d’Arsenal sur son site : les français Alexandre Lacazette et Laurent Koscielny, ainsi que le gallois Aaron Ramsey.
Le CashBet Coin (CBC) a été développé pour permettre aux internautes de parier facilement sur des rencontres sportives. Il s’agira de la monnaie native d’une nouvelle plateforme, CashBet.
Ce token ERC-20 est proposé aux investisseurs à travers l’ICO de la société, dont la phase de prévente a débuté hier. La société ambitionne de développer la “première plateforme mobile pour des jeux d’argent interactifs”. En plus des paris sportifs, elle propose également des jeux de casino.
Dans un article du Guardian, on peut apercevoir trois joueurs d’Arsenal brandissant un maillot de l’équipe, floqué de l’inscription “CashBet Coin” :
Arsenal Cashbet Coin
L’accord permettra également à CashBet de placer des publicités au sein de l’Emirates Stadium, lors des rencontres de Premier League (le Championnat d’Angleterre de football).

142 millions de supporters à travers le monde

emirates stadium arsenalCette levée de fonds devrait aider l’ICO du CashBet Coin à bénéficier d’une excellente visibilité – les matchs d’Arsenal peuvent attirer jusqu’à 80 millions de téléspectateurs à travers le monde. Il s’agit du troisième club anglais ayant enregistré le chiffre d’affaires le plus important sur la saison 2016-2017, juste derrière les équipes de Manchester United et Manchester City.
CashBet, qui rejoint ainsi de grandes sociétés telles qu’Emirates Airlines, Gatorade ou Puma, pourra ainsi se faire connaître auprès des 142 millions de supporters que compterait le club.
Il faut savoir que ce n’est pas la première fois qu’un club de football est sponsorisé par une crypto-monnaie.
Jetcoin Chievo VeroneLe Jetcoin avait sponsorisé l’équipe italienne du Chievo Vérone à dès l’année 2014, avant de lancer son ICO à la mi-2017. La crypto-monnaie s’échange désormais à seulement 25% du prix auquel il était proposé lors de son ICO.
Avec les controverses qui entourent actuellement certaines ICOs, difficile de savoir si Arsenal ne fera pas l’objet des critiques suite à la mise en place de ce partenariat. Du côté de CashBet, on peut penser que la société pourra probablement, grâce à la visibilité dont elle va pouvoir bénéficier, parvenir à convaincre suffisamment d’investisseurs pour réussir sa levée de fonds.

Management : quand la simplification mène à la stupidité#gerardpocquet

Image actu
Capture d'écran et source: http://www.influencia.net Augustin Lavagna

Management : quand la simplification mène à la stupidité http://www.influencia.net

La conversation

Publié le 24/01/2018

Il était une fois un paradoxe, qui plus est, contemporain. Il traite des situations « absurdes » en entreprises. La faute aux « simplifications » organisées par les méthodes de management ? Pas seulement. Les britanniques André Spicer et Mats Alvesson ont analysé les formes de stupidité induites en entreprise dans un livre : « The stupidity paradox : Why smart people don’t think at work ? ».http://www.influencia.net


C’est l’histoire d’un bon petit soldat, qui, allant le matin au bureau devrait se poser plus de questions à l’égard de son environnement au travail. Car le management modélise les comportements : c’est l’effet de groupe et la contextualisation vis-à-vis des responsabilités imparties. Toujours est-il que ce management nous renvoie parfois à la question suivante : peut-on s’éloigner de son génie ordinaire dès lors qu’on est au travail ?  

André Spicer, professeur britannique en comportement organisationnel aborde cinq raisons qui, instituées, mènent à des situations de stupidité : le leadership, la structure, la culture, l’imitation ou encore la stratégie de marque. Un constat qui l’a conduit aux côtés de Mats Alvesson, à écrire, en 2016, un livre : «The stupidity paradox : Why smart people don’t think at work ? ». Un constat qui s’appuie sur plusieurs éléments invoqués longtemps avant par Michel Crozier, sociologue des organisations, dans son ouvrage, « L’analyse stratégique » où il traite des relations de pouvoir en entreprise. Son diagnostic : la situation managériale est le principal facteur de sottises.


Un type certain de crétinerie : la stupidité fonctionnelle


Un management crétinisant ? Les auteurs britanniques s’en font l’écho à travers quelques explications : la première est que nous vivons une époque où l’information est un sujet avec lequel il devient difficile de traiter -ce n’est donc pas qu’INfluencia qui vous le dit. L’environnement informationnel est brouillardeux et il n’a jamais été autant question de le discerner. Autre élément de réponse dans la phrase suivante : « Les travailleurs intelligents ont vite appris à ne plus poser de questions et à ne pas trop réfléchir car le fait d’utiliser leur intelligence entraînait des questionnements délicats (...) ». On préfère par exemple donner la sensation d’une situation positive plutôt que de s’attaquer aux problèmes.

Au pays de cette stupidité, d’autres points ont leur passeport. Parmi eux, la confiance excessive placée dans l’image et le jargon. Dans le premier cas, c’est la part du symbolique qui prend littéralement le pas sur la substance. Le « talking rubbish » (ou le « parler réducteur ») traduit, quant à lui, la volonté de simplification de la pensée, jusqu’à faire advenir des comportements du même acabit.


« Soyez intelligents, faites l’imbécile »


« Généralement, il est normal de penser que la stupidité est un problème, mais nous avons été surpris de constater que parfois, elle peut être utile (d’où le paradoxe), du moins à court terme », explique le professeur de comportement organisationnel à la City. Oui, par moment, il fait sens d’être stupide, pour créer de la cohésion par exemple. On a même envie d’ajouter que c’est le fait de rire qui fidélise un groupe. Comme un goût de « reviens-y ». Enfin et de façon plus ennuyeuse cette fois, « ne pas réfléchir » permet de simplifier les process et de se surprendre, dans un premier temps, comme étant plus efficace. Alors, pourquoi s’en priver ?

Le « cercle de la stupidité » ou « l’économie de l’absurde » c’est d’abord produire, élaborer et traiter des modèles qu’on ne connait pas. Tel a été le cas à l’occasion de la dernière crise boursière et de l’achat de « produits » que les banques n’ont pas compris. Révélant un manque crucial de recul, de discernement dans le feu de l’action. Tout en rebondissant sur le même constat de « conformité irréfléchie » émis par les auteurs britanniques et qui fait écho au célèbre « syndrome de l’autruche ». Viens maintenant l’appétit de se projeter.


Réinviter le temps long


Ça commence par changer le focus qui pèse sur la culture de la remise en question : manque de confiance, incertitude, perte de temps ... comme les prémisses d’une défaite. Non, car notre bon petit soldat donne de l’épaisseur à ses tâches en doutant, les contextualise, anticipe, se projette. C’est la meilleure façon d’être critique, de raisonner sur ses tâches et de juger des comportements qui l’entourent.

L’heure est maintenant à « l’agilité », qui sonne comme la permission officielle de douter. Continuellement. Dans le commun des expressions, l’intelligence fait d’ailleurs la part belle à l’agile : « l’intelligence, c’est l’adaptation ». Développer les agilités collectives ? C’est le credo de la RSE : réarticuler la réflexion sociale en économie. Relativement jeune, elle prend le pas d’un management plus épais qui consiste, notamment à privilégier un système d’organisation plus transversal. Moins rigide. Le principe d’éthique s’invite aussi à cette table. En Angleterre, dans le même esprit, on parle de « Thoughtrepreneurs » pour titulariser la « pensée » entrepreneuriale vers l’utilité sociale. Au cœur de cette nuance, on entend Ella Fitzgerald quand elle chantait : « The Best is yet to come ».